Tehnologie

“Macarale, rad in soare argintii” …pentru ca au ridicatori electro hidraulici REH

 

De cate ori ma gandesc la macarale, am in minte arhicunoscutul slagar cantat de Trio Grigoriu, pe versurile lui Anghel Grigoriu. Macaralele sunt insa niste masinarii complexe, mult mai vechi decat ai putea crede. Macaraua, in definitia ei, este o masina folosita pentru ridicarea si deplasarea marfurilor si materialelor, de obicei in prezenta denivelarilor, barierelor sau obstacolelor pe sol care fac dificila sau imposibila deplasarea lor in orice alt mod. Macaralele sunt de obicei utilizate pentru a parcurge distante cat mai mici posibil, deoarece deplasarea cu vehicule terestre este mult mai practica, mai rapida si mai putin riscanta. Daca macaralele din ziua de azi sunt masinarii complexe cu sisteme complicate ce utilizeaza inclusiv ridicatori electro hidraulici REH si alte elemente imposibil de descris daca nu esti un cunoscator, in urma cu sute si chiar mii de ani, macaralele erau rudimentare, insa extrem de eficiente. Eficienta se vede in templele si piramidele construite de antici. Sa vedem de unde a inceput totul:

Mesopotamia

Printre primele tipuri de masini clasificate ca „macarale” a fost “shaduf”, care avea un mecanism cu parghie si a fost folosit pentru a ridica apa pentru irigare. A fost inventata in Mesopotamia in jurul anului 3000 i.Hr. Shaduf a aparut mai tarziu si in tehnologia egipteana antica in jurul anului 2000 i.Hr.

Grecia antica-Trispastos

O macaraua pentru ridicarea de sarcini grele a fost dezvoltata de grecii antici la sfarsitul secolului al VI-lea i.Hr. Descoperirile arheologice arata ca nu mai tarziu de 515 i.Hr. existau niste orificii specifice pe blocurile de piatra ale templelor grecesti care indica utilizarea unui dispozitiv de ridicare si, din moment ce acestea sunt situate deasupra centrului de greutate al blocului sau in perechi echidistante de la un punct deasupra centrului de greutate, arheologii spun ca sunt dovezi clare ale existentei macaralei.

Introducerea masinariei cu troliu si scripete a dus in curand la inlocuirea pe scara larga a rampelor ca mijloc principal de miscare verticala. In urmatorii 200 de ani, santierele din Grecia Antica au fost martorii unei reduceri accentuate a dimensiunilor greutatilor manipulate, deoarece noua tehnica de ridicare a facut mai practica utilizarea mai multor pietre mai mici decat cateva mai mari. Contrar perioadei arhaice, cu modelul de blocuri din ce in ce mai mare, templele grecesti din epoca clasica, cum ar fi Partenonul, au prezentat blocuri de piatra cu o greutate mai mica de 15-20 de tone. Mai mult, practica ridicarii coloanelor monolitice mari a fost practic abandonata in favoarea utilizarii mai multor trunchiuri de coloane.

Desi circumstantele exacte ale trecerii de la rampa la tehnologia macaralelor raman neclare, s-a sustinut ca conditiile sociale si politice instabile ale Greciei erau mai potrivite pentru angajarea unor echipe mici de constructori profesionali decat a echipelor mari de muncitori necalificati. Cei calificati erau capabili sa utilizeze aceste masinarii. Trebuie sa specific faptul ca prima dovada literara neechivoca a existentei sistemului de scripete compus apare in scrierile atribuite lui Aristotel.

Roma Antica

Momentul de glorie al macaralei din timpurile antice a avut loc in timpul Imperiului Roman, cand activitatea de constructii a crescut si cladirile au atins dimensiuni enorme. Romanii au adoptat macaraua grecilor si au dezvoltat-o ​​in continuare. Exista informatii destul de precise cu privire la tehnicile lor de ridicare datorita documentelor amnuntite ale inginerilor Vitruvius si Hero of Alexandria .

Cea mai simpla macara romana, trispastos, consta dintr-un singur brat de grinda, un troliu, o franghie si un bloc care contin trei scripeti. Tipurile mai grele de macarale aveau cinci scripeti (pentaspastos) sau, in cazul celei mai mari, exsita un set de trei scripeti cu cate cinci alti scripeti (polipastos) si acestea erau echipate cu doua, trei sau patru arbori, in functie de sarcina maxima. Polipastele, operate de patru barbati de ambele parti ale troliului, puteau ridica cu usurinta 3.000 kg. In cazul in care a fost utilizata o roata de picior in locul troliului, sarcina maxima putea fi dublata la 6.000 kg folosind jumatate din forta de munca, deoarece roata de picior avea un avantaj mecanic mai mare. Aceasta inseamna ca, in comparatie cu constructia piramidelor egiptene antice, unde erau necesari aproximativ 50 de oameni pentru a muta un bloc de piatra de 2,5 tone pe rampa, capacitatea de ridicare a polipastilor romani era de 60 de ori mai mare.

Cate tipuri de macarale exista

Cea mai simpla forma de macara este cea cu un scripete actionat cu un  brat, fixat in partea superioara de o grinda, cu un carlig la celalalt capat al franghiei in partea de jos. Pornind de la aceasta structura foarte simpla, exista multe alte tipuri diferite de macarale, mai complexe:

Macara pod rulant

O macara de acest tip consta dintr-o pereche de sine paralele situate sus deasupra laturilor unei cladiri (de exemplu, o magazie), prin care trece un pod (grinda) metalic mobil, unde este situat elementul de prindere.

Macara portal

Macaralele portal functioneaza la fel ca macaralele pod rulant, cu diferenta ca sarpanta care constituie podul nu se sprijina pe structura unei cladiri, ci pe stalpi de otel care ruleaza pe sine asezate la sol.

Macara portal cu un singur stalp

Macaralele de acest tip sunt un punct de mijloc intre macaralele pod rulant si macaralele portal. Podul lor este asezat pe o parte de-a lungul unei sine care se sprijina pe structura cladirii si pe cealalta parte pe un stalp de otel care trece printr-o cale la sol.

Macara pe cablu

Macaralele cu cablu functioneaza similar cu macaralele pod rulant, cu diferenta ca grinda unde se afla prinderea este inlocuita de un cablu.

Macara turn

In macaralele turn, bratul macaralei este situat pe un turn metalic vertical care se poate roti pe sine, permitand astfel bratului sa poata roti in toate directiile, in plus fata de ridicarea si coborarea sarcinii.

Acestea sunt printre cele mai mari macarale. Exista, de asemenea, si alte tipuri de macarale, mai mici sau mai mari, cum ar fi: macaralele portic, macaralele Derrick, macaralele montate pe diverse autovehicule sau macaralele folosite in turnatorii. Toate folosesc sisteme de ridicare complexe, precum ridicatorii hidraulici.

 

 

S-ar putea să-ți placă și

1 comentariu

Transmite-mi un Mesaj !

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Bună!

Fă clic pe unul dintre reprezentanții noștri de mai jos pentru a discuta pe Telegram sau trimite-ne un e-mail la admin@andreea-ivan.ro

Trimite mesajul!